Paddlingsrapporter 2016

Mälarpaddling från Mora 17/9.

Bronek, Peter och jag gjorde en lättsam paddling. Snirklade oss mellan Grässkär och Stora Smörskallen. Sen till Högholmen för Lunchmackor. Efter det raka spåret tillbaka. Sol. Ingen vind. Fler kunde varit med.

Arne

Garkast 2-3 september.

Start i solsken vid kanotbryggan Stendörren kl 11 tiden. Arne A, Hasse M, Mattias M, och Lennart R.

Vi tog i stort sett rakaste vägen till Garkast, detta blev 14 km. Väster om Krampö, genom de vackra småöarna söderut. Sedan rakt mot gattet mellan Hartsö och Enskär. Lite vind som ej var så besvärande men ganska långa dyningar som gjorde att det guppade rejält, men helt ok hela tiden.

Lunch kort bit på öster om Enskär även detta i solsken. Vi skymtar trä formationen och det enda trädet på Garkast. Vem kommer det fö att bli som hugger ner det sista trädet på Garkast?

Framme vid 15 tiden. Trevligt att vara där och det känns lite extra att ta sig fram och vara där. Vinden är ok så vi tar beslut att det gått bra att övernatta, Den vanliga rundturen på ön. Fascinerande plats, såå häftigt att stå på högsta punkten, titta åt ett håll och se Landsort, ha Gustav Dahlen rakt fram och åt andra hållen se Hävringe. Det går också lätt att förstå hur ungdomarna tidigare rodde hit ut för att ha dans på de plana hällarna. Mattias tar en extra tur för att försöka locka fram några Sälar men inga vill visa sig för oss.

Lugn kväll, middag från stormköken och Mattias bjuder på efterrätt. Fattiga Riddare med stekta äpplen och vispgrädde, sitter som en smäck.

Några droppar regn på morgonen som vi väntar in. Iväg strax före 10. Nu rakt norrut, genom arkipelagen via Middagskobbarna, Viskär och Stora Våmba. Mycket vackra platser. Fortsätter genom Bergsundet och lunch precis i början på Långösundet. Vi tog även en tur i Lermaren.

Fortsatt upp genom Långsundet, norr Ringsön och till Stora Bergö. Tvären var nu angenäm att paddla i vilket tydligen inte är så vanligt. Sol och lugn vind. Vi tittar på skeppsvraket vid Bergö och tar oss vidare via Stendörren, under gångbron och åter till kanotbryggan vid 15 tiden, 19 km. Det går alltså att ta sig till Garkast med lite extra svängar här och där och lätt komma under 2 mil. Lite regn på tillbakavägen men avslut i solsken sista timmen. Något knixig medvind och vågor initialt men njutbart största delen.

Trevlig tur och fint sällskap. Nästa år kommer vi att vara flera, det känns så.

Hasse M

Kompispaddling sönd 24/7

4 st deltagare, 2 EKS samt 2 inbjudna Nyköpingspaddlare.

Samling Svärdsklova kl 10, i båtarna och iväg 10.30. Ingen kanotbrygga längre i Svärdsklova, Mikael Rose`n skulle inte gilla detta! Nu gästhamn, en kungabåt låg för ankar, fritidshus och en restaurang som ej är öppen i sommar. Det går ända bra att lägga i strax till vänster nedanför parkeringen.

Ut söderut i den fina skärgården, soligt varmt och lätt vind från syd som bara svalkar. Via Broken ut mot Lökholmarna. Vi rundar V. Lökholmen och lunch med bad norra sidan av ö. Lökholmen.

Åter via Fårklubben, en mycket fin ö, Kittelö och vi rundar Lagnö. Fika och mera bad strax bredvid Backa Holmar.

Åter Svärdsklova vid 17 tiden. Ca: 15 km. En trevlig tur i denna fina skärgård. Bra sällskap i 2 Nyköpingspaddlare.

Hasse M

Mälarpaddling från Mora 3/7

Anette och jag ledde en lättsam paddling på Mälaren. Jag blev glad åt att så många kom. Alena, Eva och Christer. Heikki och Kalle. Paddlade till min favoritö och trängde ihop oss på stranden. Sedan annorlunda väg till Lillsjön och så tillbaka vanliga vägen med fika på Bjurholmen. Såg badande kor och ett par fiskgjusar.

Arne

••••••••••••••••••

Resultat från klubbmästerskapet 12/6 Sundbyholmsön runt.

Det var 4 startande K1 och 3 i K2 klassen. Segrare i K1 var Daniel Serrander och i K2 Anders Skoog/Christer Bergström.

14-15 maj
Njut våren i Ridöarkipelagen:

14 maj kl 9:30 var vi 7 som paddlade från kanothuset i Mora för att paddla i Ridöarkipelagen och till Långholmen, där vi skulle träffa paddlare från Västerås. Det var kallt och regnigt, ganska blåsigt med vindbyar upp till 9+ m/s. Vi paddlade norr mot Sundbyholmsön, sedan västerut, N om Sandön, och över mot Norrbyskären. Ganska guppigt ibland. Staffan hade rekat en hemlig lagun på SV Långholmen. Vi träffades på Långholmen samtidigt, vi intog lunch och satte upp tält i kanten på en fantastisk blomsteräng. En promenad på ön för att se på växtligheten. Vi blev även goda vänner med kor på ön, se bilder. Sedan ut på vattnet för lite paddling innan kvällsmaten, västerut till Torpstaden,och tillbaka. Som vanligt en trevlig kväll vid matlagningen. Vissa lagade gourmetmat medan andra lagade enklare rätter. Trots en kall regnig blåsig dag har vi haft det trevligt.

På natten fågelsång inklusive transång.

15 maj vaknar vi åter i regn, packar ihop packningen, äter frukost, på avstånd betraktade av en vaktpost från koflocken,sedan skildes vi åt för att paddla mot Mora eller Västerås. Vi som paddlade mor Mora paddlade västerut, stannade upp vid Lübecks sten, rundade Grisslingen mot V, och sedan mot Bjursholmen och söderut mot Mora.

Kalle ledde turen ypperligt, en kall, blåsig regnig tur men trots allt trevlig. Kalle bifogar väg beskrivningen.

Vi som paddlade från Mora var Anette, Arne, Bronek, Kalle, Martina, Roger och Alena, På Långholmen träffade vi Emma, Eva, Daniel, och Staffan.

Vid pennan Alena

PS: Vi har sett flera par Fiskgjuse. Anette träffade en grävling också.

Vårdagjämingsturen på Hyndevadet.

Vi träffades i Vilsta och lastade kanoter. Vi blev tre, Hasse Mälberg, Kalle Hogård och jag. När vi kom till före detta Bibybron sprack solen upp och den syntes i stort sett hela dagen. Vi paddlade ut mot Hjälmaren och till Stora Kvisslaholmen, där isen stoppade färden. Vi paddlade runt bland flaken, varefter vi tog oss iland på Lövön genom att paddla upp på isen och gå iland från den. Här hade vi lunch i solen och i lä. Hasse läste en vårdikt och vi tände en vårdagjämningsbrasa. Efter lunchen paddlade vi åter mot bron och vidare runt Nordön, ut i Tandlaviken och åter genom kanalen vid Nordösundet till bron.

Vädret var bra med en försumbar vind och mycket sol. Våren verkade ha kommit vi såg och hörde vårfåglar såsom Trana, Häger, Kanadagås och Knipa.